Elektrisch op vakantie.
Stel, je bent voornemens om elektrisch te gaan rijden, of hebt zojuist dat besluit al genomen. De actieradius van een moderne elektrische MINI is zeker toereikend voor dagelijks gebruik, maar hoe zit dat als je op vakantie wilt gaan? Het antwoord op deze vraag is zeer eenvoudig, namelijk: gewoon doen! De kanttekening is dat de reis wat meer voorbereiding vergt dan je wellicht gewend bent met een traditionele auto. In de voorbereiding dien je rekening te houden met het type auto, de (eind)bestemming en de beschikbare laadmogelijkheden.
Het type auto
De eerste stap spreekt voor zich; het type elektrisch voertuig en zijn bijbehorende actieradius zijn allesbepalend voor een prettige vakantiereis. Heel eenvoudig: een auto met een actieradius van 400km biedt veel meer reismogelijkheden dan een ouder elektrisch voertuig met een actieradius van 150km. In het geval van de 150km actieradius is het in veel gevallen verstandiger om alternatieven omtrent vervoer te overwegen. Bij auto’s met een actieradius vanaf 300km is het met een goede voorbereiding mogelijk om op veel vakantiebestemmingen probleemloos te arriveren.
De laadmogelijkheden
Na een aanvankelijke wildgroei aan verschillende laadstekkers is de Type 2-stekker, ook wel Mennekes-stekker genoemd, door de Europese Unie aangewezen als de Europese standaard. Met name in Frankrijk en Italië was de Type 3-stekker enige tijd de standaard en deze ziet u ook nog bij diverse laadpunten hangen. Deze Type-3 stekkers worden veelal vervangen voor Type 2 varianten, maar dat gaat niet overal even snel. Als je naar een van deze twee landen op vakantie gaat, kan het handig zijn een Type 3-laadkabel voor je auto aan te schaffen.
De (eind)bestemming
Nederland loopt voorop in landelijke concentratie aan oplaadpunten, in het buitenland kunnen laadpalen schaarser zijn. In West-Europa en Scandinavië is de dekking inmiddels goed tot redelijk. Zuid- en Oost-Europa blijven duidelijk achter. Een reis naar de Alpen zal dus eenvoudiger voor te bereiden zijn dan een reis naar Oost-Europa. Of je nu op wintersport of op zomervakantie gaat, in beide gevallen is het essentieel je goed in te lezen over locaties van (snel)oplaad punten op de route naar de vakantiebestemming. Verder is het ook belangrijk dat je op plaats van bestemming beschikt over een oplaadlocatie. Er bestaan al diverse vakantie-accommodaties met een laadgelegenheid.
De eerste stap spreekt voor zich; het type elektrisch voertuig en zijn bijbehorende actieradius zijn allesbepalend voor een prettige vakantiereis. Heel eenvoudig: een auto met een actieradius van 400km biedt veel meer reismogelijkheden dan een ouder elektrisch voertuig met een actieradius van 150km. In het geval van de 150km actieradius is het in veel gevallen verstandiger om alternatieven omtrent vervoer te overwegen. Bij auto’s met een actieradius vanaf 300km is het met een goede voorbereiding mogelijk om op veel vakantiebestemmingen probleemloos te arriveren.
Na een aanvankelijke wildgroei aan verschillende laadstekkers is de Type 2-stekker, ook wel Mennekes-stekker genoemd, door de Europese Unie aangewezen als de Europese standaard. Met name in Frankrijk en Italië was de Type 3-stekker enige tijd de standaard en deze ziet u ook nog bij diverse laadpunten hangen. Deze Type-3 stekkers worden veelal vervangen voor Type 2 varianten, maar dat gaat niet overal even snel. Als je naar een van deze twee landen op vakantie gaat, kan het handig zijn een Type 3-laadkabel voor je auto aan te schaffen.
Nederland loopt voorop in landelijke concentratie aan oplaadpunten, in het buitenland kunnen laadpalen schaarser zijn. In West-Europa en Scandinavië is de dekking inmiddels goed tot redelijk. Zuid- en Oost-Europa blijven duidelijk achter. Een reis naar de Alpen zal dus eenvoudiger voor te bereiden zijn dan een reis naar Oost-Europa. Of je nu op wintersport of op zomervakantie gaat, in beide gevallen is het essentieel je goed in te lezen over locaties van (snel)oplaad punten op de route naar de vakantiebestemming. Verder is het ook belangrijk dat je op plaats van bestemming beschikt over een oplaadlocatie. Er bestaan al diverse vakantie-accommodaties met een laadgelegenheid.
Vier tips ter voorbereiding.
Het opladen van uw elektrische auto gaat in het buitenland met minder gemak dan dat het geval is in Nederland. De laadinfrastructuur is minder, de laadsnelheid ligt lager en er is met meer regelmaat sprake van defect apparatuur. De gemiddelde elektrische BMW rijder heeft daarom 2,6 verschillende laadpasjes tot zijn beschikking, zodat je zo min mogelijk voor verrassingen komt te staan. Onthoud daarnaast: hoe zuidelijk of oostelijker, hoe groter de uitdaging. Daarom vier praktische tips ter voorbereiding op een prettige reis:
1. Laadpaal reserveren
Op Booking.com kun je in de zoekopdrachten filteren op accommodaties die voorzien zijn met oplaadmogelijkheden voor elektrische auto’s. Wanneer je een accommodatie gaat reserveren kan het handig zijn om te informeren of je ook de laadpaal kunt reserveren. Zeker in vakantieperiodes kan het zijn dat de vraag naar laadpalen groter is dan het beschikbare aanbod.
2. Buitenlandse laadpas
In Nederland is het gebruik van een laadpas zeer eenvoudig. Er is één laadpas waar je bij alle publieke laadpalen uw accu kunt opladen. In het buitenland is dat een ander verhaal, daar verschilt de dekking per aanbieder. Daardoor is het handig om verschillende laadpassen in bezit te hebben, bij voorkeur laadpassen met een complementaire dekking. In een aantal gevallen (zoals in Oostenrijk) loont het om een lokale laadpas in bezit te hebben, omdat vrijwel geen enkele Nederlandse laadpas voldoet. Zoals al eerder benoemd: de gemiddelde elektrische BMW rijder heeft 2 tot 3 laadpassen in bezit.
Binnen de laadpassen heb je de keuze tussen twee opties. De eerste optie is een kaart in abonnement vorm en de tweede optie is een gratis pas waarbij de laadsessies op zichzelf wel wat hoger in de prijs zitten. Deze pas is aan te raden voor vakantiereizen. Zo heb je geen onnodige kosten wanneer je de pas niet nodig hebt. Belangrijke tip: Vergeet de passen na ontvangst niet te activeren.
3. Handige apps
Er zijn momenteel verschillende apps voor je mobiele telefoon waarbij je naar nabijgelegen laadpunten kunt zoeken. Daarnaast kun je vaak zien hoeveel de laadsnelheid van de laadpaal bedraagt. Grote aanbieders van laadpalen vermelden in hun telefoonapplicaties vaak niet alleen de locatie, maar ook de status (vrij/bezet/buiten gebruik) van de laadpunten in het gebied rond uw bestemming.
4. Plan B
Stippel voor vertrek een route uit van laadstation naar laadstation, en neem daarbij altijd een plan B per laadpunt in gedachten. Zelfs een laadpaal-ontwikkelend land als Duitsland, kent gebieden waarbij slechts de helft van het aantal laadpalen in de praktijk echt goed werken. Daarom is een tweede optie altijd een goed idee!
Op Booking.com kun je in de zoekopdrachten filteren op accommodaties die voorzien zijn met oplaadmogelijkheden voor elektrische auto’s. Wanneer je een accommodatie gaat reserveren kan het handig zijn om te informeren of je ook de laadpaal kunt reserveren. Zeker in vakantieperiodes kan het zijn dat de vraag naar laadpalen groter is dan het beschikbare aanbod.
In Nederland is het gebruik van een laadpas zeer eenvoudig. Er is één laadpas waar je bij alle publieke laadpalen uw accu kunt opladen. In het buitenland is dat een ander verhaal, daar verschilt de dekking per aanbieder. Daardoor is het handig om verschillende laadpassen in bezit te hebben, bij voorkeur laadpassen met een complementaire dekking. In een aantal gevallen (zoals in Oostenrijk) loont het om een lokale laadpas in bezit te hebben, omdat vrijwel geen enkele Nederlandse laadpas voldoet. Zoals al eerder benoemd: de gemiddelde elektrische BMW rijder heeft 2 tot 3 laadpassen in bezit.
Binnen de laadpassen heb je de keuze tussen twee opties. De eerste optie is een kaart in abonnement vorm en de tweede optie is een gratis pas waarbij de laadsessies op zichzelf wel wat hoger in de prijs zitten. Deze pas is aan te raden voor vakantiereizen. Zo heb je geen onnodige kosten wanneer je de pas niet nodig hebt. Belangrijke tip: Vergeet de passen na ontvangst niet te activeren.
Er zijn momenteel verschillende apps voor je mobiele telefoon waarbij je naar nabijgelegen laadpunten kunt zoeken. Daarnaast kun je vaak zien hoeveel de laadsnelheid van de laadpaal bedraagt. Grote aanbieders van laadpalen vermelden in hun telefoonapplicaties vaak niet alleen de locatie, maar ook de status (vrij/bezet/buiten gebruik) van de laadpunten in het gebied rond uw bestemming.
Stippel voor vertrek een route uit van laadstation naar laadstation, en neem daarbij altijd een plan B per laadpunt in gedachten. Zelfs een laadpaal-ontwikkelend land als Duitsland, kent gebieden waarbij slechts de helft van het aantal laadpalen in de praktijk echt goed werken. Daarom is een tweede optie altijd een goed idee!
Voorbereid op je vakantiereis?
Een viertal tips om niet voor verrassingen te staan.
Buitenlandse laadpas(sen)
Vraag tijdig een buitenlandse laadpas aan.
Laadpaal reserveren
Reserveer vooraf een laadpaal op uw vakantiebestemming.
Handige apps
Installeer vooraf handige apps om je ideale route te bepalen.
Plan B
Doet de laadpaal het niet? Heb altijd een plan B achter de hand.
Drie reistips voor onderweg.
Zo, we zijn vertrokken. Welke tips zijn handig om net voor of tijdens de reis te herinneren?
1. Actieradius per klimaat
Houd er met uw routeplanning rekening mee dat rijden in gebergte, in kou of hitte nadelig is voor je actieradius en je wellicht een extra stop moet inplannen.
2. Regeneratief remmen
Bij het licht intrappen van het rempedaal wordt er op de elektromotor geremd. Het gevolg hiervan is dat er bij elektrische auto’s regeneratief remmen wordt ingeschakeld. Om belasting van je remmen te minimaliseren dien je in de bergen deze maximale recuperatie te gebruiken. Een ander voordeel hiervan is dat je energie wint en de actieradius vergroot.
3. 230v/Type 3-laadkabel
Om zeker te zijn dat je altijd je MINI op kan laden is het belangrijk om een 230v/Type-3 laadsnoer mee te nemen. Een voordeel hiervan is dat als er iets onverhoopt mis gaat en je de volgende laadpaal niet meer kunt bereiken, dan kun je – zij het zeer langzaam – bijladen aan een normaal stopcontact. Met name in Frankrijk en Italië kan het voorkomen dat een laadpaal puur aansluiting heeft voor de Type 3-laadsnoer.
Houd er met uw routeplanning rekening mee dat rijden in gebergte, in kou of hitte nadelig is voor je actieradius en je wellicht een extra stop moet inplannen.
Bij het licht intrappen van het rempedaal wordt er op de elektromotor geremd. Het gevolg hiervan is dat er bij elektrische auto’s regeneratief remmen wordt ingeschakeld. Om belasting van je remmen te minimaliseren dien je in de bergen deze maximale recuperatie te gebruiken. Een ander voordeel hiervan is dat je energie wint en de actieradius vergroot.
Om zeker te zijn dat je altijd je MINI op kan laden is het belangrijk om een 230v/Type-3 laadsnoer mee te nemen. Een voordeel hiervan is dat als er iets onverhoopt mis gaat en je de volgende laadpaal niet meer kunt bereiken, dan kun je – zij het zeer langzaam – bijladen aan een normaal stopcontact. Met name in Frankrijk en Italië kan het voorkomen dat een laadpaal puur aansluiting heeft voor de Type 3-laadsnoer.
Veelgestelde vragen over elektrisch op reis.
Op deze Electric Hub proberen we zoveel mogelijk praktische vragen te beantwoorden. Deze vragen komen voort uit gesprekken bij ons uit de showroom, aan de werkplaatsbalie of tijdens het aankoopproces van onze klanten. Heb jij ook een vraag over jouw elektrische BMW? Laat het ons weten, dan gaan wij op zoek naar het antwoord, en helpen we direct anderen met het antwoord op deze vraag!
Veel gestelde vragen
Kan je met een elektrische auto op vakantie?
Ja dat is zeker mogelijk. Bereid je vooraf wel goed voor op je reis. De voorbereidingen kunnen per land van bestemming verschillen. Het is in sommige gevallen mogelijk om tot wel 1200km af te leggen op één dag mits er door gebieden wordt gereden met een goed aanbod van (publieke)laadpalen.
Wat kost laden in het buitenland?
Iedere laadpaalbeheerder in het buitenland is vrij om een eigen tarief te hanteren. Let op dat deze tarieven vaak hoger uitvallen dan wat je gewend bent in Nederland. Deze tarieven kunnen soms oplopen tot meer dan €1,- per kWh. Ook kun je laadpalen treffen waarbij een tijdtarief wordt gehanteerd.
Kan er een trekhaak onder een elektrische auto?
Er zijn trekhaken beschikbaar voor zowel hybride als elektrische auto’s. Je zult wel merken wanneer je een aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer moet trekken dat het assortiment vrij beperkt is. Bij verschillende elektrische BMW modellen is deze optie wel inbegrepen.
Welke laadpas kan ik het beste binnen Europa gebruiken?
De meest geaccepteerde laadpas in Europa is de Shell Recharge laadpas. Deze is erg handig mee te nemen op jouw reis door Europa. De pas wordt geaccepteerd in 35 Europese landen.