Hoe laad ik mijn MINI op?
Het opladen van een elektrische MINI werkt zoals bij vrijwel elk elektrisch apparaat: je sluit de auto met een laadkabel aan op een laadpaal en gedurende een bepaalde tijd wordt de accu in de auto opgeladen. De snelheid waarmee de auto wordt opgeladen kan behoorlijk verschillen en is van veel variabelen afhankelijk.
MINI begrijpt hoe belangrijk het is om goed te kunnen opladen, zowel thuis als onderweg. Daarom hebben we verschillende manieren van opladen ontwikkeld en deze beschikbaar gemaakt voor MINI rijders. We zijn ook samenwerkingen aangegaan, zodat je toegang hebt tot het grootste netwerk van laadstations. Dus waar je ook heen gaat, een laadstation is dichterbij dan je denkt.
Oplaadvormen.
Op dit moment bestaan er drie hoofdcategorieën.
Regulier laden.
De reguliere laadpaal, zowel voor privé als openbaar gebruik.
Snel laden.
Snellaadpalen vind je vooral langs de snelweg.
Thuis laden.
Van het stopcontact, naar wallbox, tot laadpaal in de voortuin.
De laadmogelijkheden uitgelegd.
Een nadere toelichting over oplaadvormen.
Regulier laden
Vrijwel alle laadpalen die bij thuis op de oprit staan, bij kantoren zijn geplaatst, in een woonwijk of op een bedrijfsterrein staan, zijn reguliere, “gewone” laadpalen. Je kunt onderscheid maken tussen een privé laadpaal en een openbare laadpaal. Als je je eigen laadpaal (of wallbox, indien hij niet op een paal staat maar aan de muur is gemonteerd) hebt, dan heb je daarvoor geen abonnement nodig. Voor een publieke laadpaal is dit doorgaans wel nodig. Bij zo’n abonnement hoort een laadpas en met dat pasje identificeer je je bij een laadpaal. Zo weet de leverancier wie de elektriciteit heeft afgenomen en vooral aan wie dit gefactureerd moet worden. In appartement complexen wordt wél vaker met een laadpas gewerkt, zodat er onderscheid gemaakt kan worden tussen de verschillende stroomverbruikers. Bij sommige aanbieders is het ook mogelijk om je smartphone te gebruiken in plaats van een fysieke laadpas, vergelijkbaar met contactloos betalen met je mobiele telefoon.
Opladen op normale snelheid doe je vooral op de momenten dat je de auto niet nodig hebt, bijvoorbeeld ’s avonds en ’s nachts thuis of overdag op kantoor. Het volladen van een accu duurt ongeveer 6 tot 10 uur, afhankelijk van het soort paal en de auto.
Snel laden
Wanneer je onderweg bent en je accu leeg dreigt te raken, wil je niet 6 tot 10 uur wachten op een volle accu. In dit geval kun je gebruik maken van een snellaadpaal. Deze staan doorgaans langs drukke wegen, denk bijvoorbeeld aan de FastNed-stations die je tegenwoordig bij veel grote tankstations aan snelwegen ziet staan. Ook voor snellaadpalen heb je een laadpas nodig.
Deze snellaadpalen kunnen je accu veel sneller laden, in veel gevallen is de accu na een 20 tot 40 minuten weer voor 80 procent geladen. Een elektrische auto volledig opladen bij een snellaadpaal is niet handig, aangezien de laadsnelheid boven de 80 procent acculading snel afneemt.
Thuis laden
Om je elektrische of hybride MINI thuis op te kunnen laden, heb je opnieuw drie verschillende mogelijkheden. Het is inmiddels mogelijk om thuis een snellaadpaal te installeren, en het is zelfs nog mogelijk om via het stopcontact te laden. We raden het zeker niet aan, maar het kan. Scroll verder over deze pagina om meer over thuisladen te leren.
Vrijwel alle laadpalen die bij thuis op de oprit staan, bij kantoren zijn geplaatst, in een woonwijk of op een bedrijfsterrein staan, zijn reguliere, “gewone” laadpalen. Je kunt onderscheid maken tussen een privé laadpaal en een openbare laadpaal. Als je je eigen laadpaal (of wallbox, indien hij niet op een paal staat maar aan de muur is gemonteerd) hebt, dan heb je daarvoor geen abonnement nodig. Voor een publieke laadpaal is dit doorgaans wel nodig. Bij zo’n abonnement hoort een laadpas en met dat pasje identificeer je je bij een laadpaal. Zo weet de leverancier wie de elektriciteit heeft afgenomen en vooral aan wie dit gefactureerd moet worden. In appartement complexen wordt wél vaker met een laadpas gewerkt, zodat er onderscheid gemaakt kan worden tussen de verschillende stroomverbruikers. Bij sommige aanbieders is het ook mogelijk om je smartphone te gebruiken in plaats van een fysieke laadpas, vergelijkbaar met contactloos betalen met je mobiele telefoon.
Opladen op normale snelheid doe je vooral op de momenten dat je de auto niet nodig hebt, bijvoorbeeld ’s avonds en ’s nachts thuis of overdag op kantoor. Het volladen van een accu duurt ongeveer 6 tot 10 uur, afhankelijk van het soort paal en de auto.
Wanneer je onderweg bent en je accu leeg dreigt te raken, wil je niet 6 tot 10 uur wachten op een volle accu. In dit geval kun je gebruik maken van een snellaadpaal. Deze staan doorgaans langs drukke wegen, denk bijvoorbeeld aan de FastNed-stations die je tegenwoordig bij veel grote tankstations aan snelwegen ziet staan. Ook voor snellaadpalen heb je een laadpas nodig.
Deze snellaadpalen kunnen je accu veel sneller laden, in veel gevallen is de accu na een 20 tot 40 minuten weer voor 80 procent geladen. Een elektrische auto volledig opladen bij een snellaadpaal is niet handig, aangezien de laadsnelheid boven de 80 procent acculading snel afneemt.
Om je elektrische of hybride MINI thuis op te kunnen laden, heb je opnieuw drie verschillende mogelijkheden. Het is inmiddels mogelijk om thuis een snellaadpaal te installeren, en het is zelfs nog mogelijk om via het stopcontact te laden. We raden het zeker niet aan, maar het kan. Scroll verder over deze pagina om meer over thuisladen te leren.
De verschillende vormen van thuis laden.
Er zijn drie mogelijkheden om jouw MINI thuis op te laden.
Stopcontact
Het is mogelijk om een elektrische auto op te laden via het stopcontact. Dit zal echter lang duren omdat elektrische auto’s grote batterijen hebben. Via het stopcontact zal de auto 2,3kW per uur opladen. De batterijcapaciteit bij elektrische auto’s bedraagt gemiddeld 60kWh. Wilt u via het stopcontact opladen, dan zal de gemiddelde elektrische auto opgeladen zijn in +/-26 uur (60/2,3=26,08).
Daarnaast moet je opletten dat er geen andere zware apparaten aangesloten zijn op hetzelfde circuit om overbelasting te voorkomen. Het is niet ideaal om een elektrische auto op te laden via het stopcontact. Een goed alternatief is om een laadpaal bij je thuis of op het werk te installeren om je elektrische auto sneller op te laden.
Laadpaal of wallbox
Laadpalen voor elektrische auto’s bestaan er in verschillende vormen en maten. Een laadpaal kan tot 10x sneller opladen dan laden via het stopcontact.
Je kunt kiezen voor een laadpaal die werkt met wisselstroom. Dit zijn op dit moment nog de meest gebruikte laadpalen en kunnen een vermogen hebben van 3,7kW tot 22kW.
Wil je echter een laadpaal met een vermogen van 11kW of hoger, dan moet je beschikken over een 3-fasige aansluiting. Let op: het is óók afhankelijk van het type auto en type accu, wat mede bepaalt hoe snel je je auto kunt laden. Laat je hierover vooraf goed informeren.
Snellaadpaal
Je kunt ook een laadpaal op gelijkstroom of DC-snellader bij je thuis of op het werk installeren. Waar een laadpaal op wisselstroom de omvormer van de auto gebruikt om stroom om te zetten naar gelijkstroom, zal een DC-snellader de wisselstroom al omvormen naar gelijkstroom vóórdat er contact gemaakt wordt met de auto. Deze manier van opladen is veel sneller.
Opladen gaat tot wel 350kW. De investering in een snellandpaal is navenant. Daarnaast heeft niet iedere elektrische auto de mogelijkheid om snel te laden.
Let op: Om oververhitting te voorkomen kan de batterij met een DC-snellader maar tot maximum 80% opladen.
Het is mogelijk om een elektrische auto op te laden via het stopcontact. Dit zal echter lang duren omdat elektrische auto’s grote batterijen hebben. Via het stopcontact zal de auto 2,3kW per uur opladen. De batterijcapaciteit bij elektrische auto’s bedraagt gemiddeld 60kWh. Wilt u via het stopcontact opladen, dan zal de gemiddelde elektrische auto opgeladen zijn in +/-26 uur (60/2,3=26,08).
Daarnaast moet je opletten dat er geen andere zware apparaten aangesloten zijn op hetzelfde circuit om overbelasting te voorkomen. Het is niet ideaal om een elektrische auto op te laden via het stopcontact. Een goed alternatief is om een laadpaal bij je thuis of op het werk te installeren om je elektrische auto sneller op te laden.
Laadpalen voor elektrische auto’s bestaan er in verschillende vormen en maten. Een laadpaal kan tot 10x sneller opladen dan laden via het stopcontact.
Je kunt kiezen voor een laadpaal die werkt met wisselstroom. Dit zijn op dit moment nog de meest gebruikte laadpalen en kunnen een vermogen hebben van 3,7kW tot 22kW.
Wil je echter een laadpaal met een vermogen van 11kW of hoger, dan moet je beschikken over een 3-fasige aansluiting. Let op: het is óók afhankelijk van het type auto en type accu, wat mede bepaalt hoe snel je je auto kunt laden. Laat je hierover vooraf goed informeren.
Je kunt ook een laadpaal op gelijkstroom of DC-snellader bij je thuis of op het werk installeren. Waar een laadpaal op wisselstroom de omvormer van de auto gebruikt om stroom om te zetten naar gelijkstroom, zal een DC-snellader de wisselstroom al omvormen naar gelijkstroom vóórdat er contact gemaakt wordt met de auto. Deze manier van opladen is veel sneller.
Opladen gaat tot wel 350kW. De investering in een snellandpaal is navenant. Daarnaast heeft niet iedere elektrische auto de mogelijkheid om snel te laden.
Let op: Om oververhitting te voorkomen kan de batterij met een DC-snellader maar tot maximum 80% opladen.
Hoe krijg ik een laadpaal thuis?
Je wil voor je MINI een laadpaal installeren of een wallbox aan de muur monteren. Wat komt daarbij kijken? Hierbij een stappenplan om je op gang te helpen:
1. Meterkast.
Je onderzoek begint met twee vragen. Ten eerste, hebben jullie thuis 1- of 3-fasen-stroom? Ten tweede, wat kan je auto aan? Het heeft geen zin om een op 3-fasen-stroom-voorbereidde laadpaal te installeren wanneer de accu van je auto dit helemaal niet aan kan. De huidige, nieuwe MINI modellen zijn allen al voorbereid op 3-fasen-stroom.
Heb je 1-fasestroom en kan jouw MINI meer aan? Vraag dan een upgrade naar 3-fasenstroom aan bij jouw energieleverancier. Dat kan meestal online. Hieraan zitten éénmalige kosten verbonden, je vastrecht blijft behouden bij uitbreiding van 1- naar 3-fasenstroom. Hou er rekening mee dat er een paar maanden overheen kunnen gaan voordat deze aanpassing in de meterkast is uitgevoerd.
Praktische tip: Er zullen in de meterkast ook extra aansluitingen worden gemaakt voor je laadpaal, is daar ruimte voor?
2. Locatie bepalen.
Bepaal nu de ideale locatie voor jouw laadpaal of wallbox. Je moet de laadpaal op eigen grond een plaats geven én er ook rekening mee houden dat de kabel niet over een trottoir mag lopen zodra je de auto oplaadt. Als een van deze twee wel het geval is, neem dan contact op met de gemeente. Er zijn tegels met een ingebouwde kabelgoot. Sommige gemeenten willen medewerking geven om zo de kabel over het trottoir te laten lopen.
Onderzoek of de door jou bepaalde locatie gemakkelijk vanuit de meterkast (bijvoorbeeld via een kruipruimte) bereikbaar is, dat kan veel werk schelen! Bepaal daardoor ook de lengte die de kabel nodig zal hebben. Denk er ook aan dat vanuit de grond de kabel ongeveer anderhalve meter omhoog moet komen.
3. Kies jouw laadpaal.
Verschillende leveranciers, verschillende formaten, verschillende technieken, verschillende designs, verschillende prijzen. Waar begin je?
Er zijn laadpalen van 1-fasestroom of 3-fasenstroom. Zeker met oog op de toekomst is een laadpaal met 3-fasenstroom aan te raden, omdat de auto dan sneller kan opladen. Je profiteert dan namelijk van 3 keer 230 volt van drie aansluitingen.
Ook wanneer je voor een laadpaal van 22 kW kiest, kun je in de meeste gevallen goed vooruit. Het is goed om te letten op de mogelijkheid van dynamic load balancing: dan zorgt de elektronica ervoor dat je auto minder sterk laadt als je in huis veel stroom gebruikt, bijvoorbeeld wanneer je wasmachine aan staat. Daardoor is de kans dat stoppen door zouden kunnen slaan verkleind, zeker wanneer je 1-fasestroom gebruikt.
4. Installatie.
Nu je de voorbereidingen hebt gedaan, kun je over naar installatie. Schakel een installateur of elektricien in voor deze fase.
In de meterkast zal er een extra groep aangemaakt moeten worden. Vervolgens wordt de kabel ingegraven en / of getrokken, om tot slot de laadpaal of wallbox te plaatsen. Dit is specialistisch werk, er wordt gewerkt met 3x 230 volt. De kosten van een specialist betalen zich zeker uit.
Het plaatsen van een laadpaal gebeurt vanaf een paar honderd euro, afhankelijk van de hoeveelheid werk. Deze klus wordt meestal binnen één werkdag volbracht.
Maar... Ik heb geen oprit?
Wanneer het niet mogelijk is om op eigen terrein een laadpunt te realiseren, dan kun je bij de gemeente een aanvraag voor een openbare laadpaal indienen. Het hangt van de gemeente, en de daar geldende regels, af of dit mogelijk is. Zo ja, dan komt er bij de laadpaal bij de parkeerplaats ook een verkeersbord te staan. Dit bord geeft aan dat de parkeerplek alleen bestemd is voor elektrische auto’s. Ook andere mensen met een elektrische kunnen hun auto hier opladen.
In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat de gemeente een parkeerplaats aangrenzend aan je eigen terrein voor je reserveert en dat je daar zelf een laadpaal plaatst.
Je onderzoek begint met twee vragen. Ten eerste, hebben jullie thuis 1- of 3-fasen-stroom? Ten tweede, wat kan je auto aan? Het heeft geen zin om een op 3-fasen-stroom-voorbereidde laadpaal te installeren wanneer de accu van je auto dit helemaal niet aan kan. De huidige, nieuwe MINI modellen zijn allen al voorbereid op 3-fasen-stroom.
Heb je 1-fasestroom en kan jouw MINI meer aan? Vraag dan een upgrade naar 3-fasenstroom aan bij jouw energieleverancier. Dat kan meestal online. Hieraan zitten éénmalige kosten verbonden, je vastrecht blijft behouden bij uitbreiding van 1- naar 3-fasenstroom. Hou er rekening mee dat er een paar maanden overheen kunnen gaan voordat deze aanpassing in de meterkast is uitgevoerd.
Praktische tip: Er zullen in de meterkast ook extra aansluitingen worden gemaakt voor je laadpaal, is daar ruimte voor?
Bepaal nu de ideale locatie voor jouw laadpaal of wallbox. Je moet de laadpaal op eigen grond een plaats geven én er ook rekening mee houden dat de kabel niet over een trottoir mag lopen zodra je de auto oplaadt. Als een van deze twee wel het geval is, neem dan contact op met de gemeente. Er zijn tegels met een ingebouwde kabelgoot. Sommige gemeenten willen medewerking geven om zo de kabel over het trottoir te laten lopen.
Onderzoek of de door jou bepaalde locatie gemakkelijk vanuit de meterkast (bijvoorbeeld via een kruipruimte) bereikbaar is, dat kan veel werk schelen! Bepaal daardoor ook de lengte die de kabel nodig zal hebben. Denk er ook aan dat vanuit de grond de kabel ongeveer anderhalve meter omhoog moet komen.
Verschillende leveranciers, verschillende formaten, verschillende technieken, verschillende designs, verschillende prijzen. Waar begin je?
Er zijn laadpalen van 1-fasestroom of 3-fasenstroom. Zeker met oog op de toekomst is een laadpaal met 3-fasenstroom aan te raden, omdat de auto dan sneller kan opladen. Je profiteert dan namelijk van 3 keer 230 volt van drie aansluitingen.
Ook wanneer je voor een laadpaal van 22 kW kiest, kun je in de meeste gevallen goed vooruit. Het is goed om te letten op de mogelijkheid van dynamic load balancing: dan zorgt de elektronica ervoor dat je auto minder sterk laadt als je in huis veel stroom gebruikt, bijvoorbeeld wanneer je wasmachine aan staat. Daardoor is de kans dat stoppen door zouden kunnen slaan verkleind, zeker wanneer je 1-fasestroom gebruikt.
Nu je de voorbereidingen hebt gedaan, kun je over naar installatie. Schakel een installateur of elektricien in voor deze fase.
In de meterkast zal er een extra groep aangemaakt moeten worden. Vervolgens wordt de kabel ingegraven en / of getrokken, om tot slot de laadpaal of wallbox te plaatsen. Dit is specialistisch werk, er wordt gewerkt met 3x 230 volt. De kosten van een specialist betalen zich zeker uit.
Het plaatsen van een laadpaal gebeurt vanaf een paar honderd euro, afhankelijk van de hoeveelheid werk. Deze klus wordt meestal binnen één werkdag volbracht.
Wanneer het niet mogelijk is om op eigen terrein een laadpunt te realiseren, dan kun je bij de gemeente een aanvraag voor een openbare laadpaal indienen. Het hangt van de gemeente, en de daar geldende regels, af of dit mogelijk is. Zo ja, dan komt er bij de laadpaal bij de parkeerplaats ook een verkeersbord te staan. Dit bord geeft aan dat de parkeerplek alleen bestemd is voor elektrische auto’s. Ook andere mensen met een elektrische kunnen hun auto hier opladen.
In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat de gemeente een parkeerplaats aangrenzend aan je eigen terrein voor je reserveert en dat je daar zelf een laadpaal plaatst.
Mijn auto opladen, wat kost dat?
De kostprijs voor een laadbeurt zal altijd afhangen van waar en hoe je jouw MINI oplaadt. Wanneer je thuis oplaadt, zal de stroom goedkoper zijn dan aan een publieke laadpaal. Op het werk is het doorgaans nog goedkoper, omdat bedrijven stroom vaak in bulk inkopen.
Wil je het meeste voordeel halen uit jouw elektrische MINI, dan is het aan te raden om een laadpaal thuis of op het werk te installeren. Opladen via het stopcontact is vaak te traag, publiekelijk opladen is een stuk prijziger.
Wanneer je tanken met thuis opladen vergelijkt, zal je goedkoper uitkomen. Het prijsverschil tussen tanken of publiekelijk laden neemt af. Hieronder vindt je een overzicht van de laad- en tankprijs per 100 kilometer.
Disclaimer: deze berekeningen zijn gebaseerd op een reëel gemiddelde van verschillende online bronnen met energietarieven in 2022. De realiteit kan door schommelende tarieven afwijken.
De kosten per mobiliteitsvorm
Brandstof | Euro/100km |
Elektrisch: gemiddeld | € 5,40 |
Elektrisch: op het werk | € 2,00 |
Elektrisch: 's nachts thuis laden | € 3,40 |
Elektrisch: publieke laadpaal | € 6,30 |
Elektrisch: DC-snellader | € 10,80 |
CNG | € 4,70 |
Benzine: gemiddelde literprijs | € 7,50 |
Benzine: literprijs met korting | € 6,70 |
Diesel: gemiddelde literprijs | € 7,70 |
Diesel: literprijs met korting | € 6,90 |