Is elektrisch rijden goedkoper t.o.v. een brandstof motor?
We vallen maar meteen met de deur in huis. Een van de belangrijkste vragen bij de overweging om elektrisch te gaan rijden, gaat over mogelijke kostenreductie: is zo’n elektrische auto nu echt goedkoper dan een brandstof auto? Het eerlijke antwoord: ja, maar het voordeel slinkt. Het wás vooral veel goedkoper. Dit lichten we op deze pagina graag aan je toe.
Elektrisch rijden wordt momenteel minder zwaar belast als rijden op fossiele brandstof. Om de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren zijn er diverse fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijker maken.
Voordelen bij de aanschaf van een elektrische auto.
Zowel zakelijke als particuliere rijders genieten van een aantal voordelen bij de aanschaf van een elektrische MINI, nog tenminste tot en met 2024.
Vrijstelling van BPM
BPM is een soort ‘luxebelasting’ op auto’s, gebaseerd op een basisbedrag verhoogd met een opslag per gram CO2-uitstoot van de betreffende auto’s. Hierdoor betaal je voor een zuinige auto minder bpm dan voor een minder zuinig model. Een elektrische auto heeft geen directe CO2-uitstoot en is daarnaast ook vrijgesteld van het basisbedrag. Je betaalt dus in het geheel geen bpm bij aanschaf van een elektrische auto, tenminste tot en met 2024.
Vrijstelling van MRB
Iedere voertuigbezitter betaald ‘motorrijtuigenbelasting’ (in de volksmond ook wel bekend als wegenbelasting), behalve eigenaren van een volledig elektrische auto. Deze eigenaren zijn door de Rijksoverheid tot en met 2024 vrijgesteld van MRB.
Aanschafsubsidie
Naast belastingvoordelen is er voor particulieren ook een subsidie voor elektrische auto’s. Op deze subsidie zit wel een limiet, dus op = op.
BPM is een soort ‘luxebelasting’ op auto’s, gebaseerd op een basisbedrag verhoogd met een opslag per gram CO2-uitstoot van de betreffende auto’s. Hierdoor betaal je voor een zuinige auto minder bpm dan voor een minder zuinig model. Een elektrische auto heeft geen directe CO2-uitstoot en is daarnaast ook vrijgesteld van het basisbedrag. Je betaalt dus in het geheel geen bpm bij aanschaf van een elektrische auto, tenminste tot en met 2024.
Iedere voertuigbezitter betaald ‘motorrijtuigenbelasting’ (in de volksmond ook wel bekend als wegenbelasting), behalve eigenaren van een volledig elektrische auto. Deze eigenaren zijn door de Rijksoverheid tot en met 2024 vrijgesteld van MRB.
Naast belastingvoordelen is er voor particulieren ook een subsidie voor elektrische auto’s. Op deze subsidie zit wel een limiet, dus op = op.
Fiscale voordelen voor ondernemers en zakelijke rijders.
Als ondernemer of zakelijke rijder van een elektrische auto kun je rekenen op fiscale voordelen. Deze voordelen worden wel langzaamaan afgebouwd.
Lage bijtelling
Wanneer men een elektrische auto leaset en deze ook privé in gebruik heeft, betaalt men een lager bijtellingstarief dan wanneer men in de zelfde situatie gebruik zou maken van een auto met verbrandingsmotor. Dit geldt ook voor ondernemers die hun zakelijke elektrische auto privé gebruiken.
Het bedrag waarover de lagere bijtelling wordt berekend, zakt in 2023 naar 30.000 euro. In de jaren daarna blijft dit gelijk. In 2025 wordt het bijtellingspercentage echter opgeschroefd naar 17%. Vanaf 2026 geldt ook voor de volledig elektrische auto een bijtellingspercentage van 22%. Over de volle cataloguswaarde. In een schema ziet dit er als volgt uit:
2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
16% | 16% | 17% | 22% |
€ 30.000,- | € 30.000,- | € 30.000,- | N.V.T. |
MIA en Vamil – afgeschaft
De ‘milieu-investeringsaftrek’ (MIA) en de ‘willekeurige afschrijving milieu-investeringen’ (Vamil) zijn sinds 2022 niet meer van toepassing op elektrische personenauto’s. De reden daarvoor is dat de overheid heeft besloten dat elektrische auto’s momenteel gangbaar zijn in de markt en daardoor geen stimulans bij de eindgebruiker meer nodig hebben. Waterstofauto’s, auto’s met geïntegreerde zonnecellen en veel elektrische bestelwagens komen wel nog in aanmerking voor MIA/Vamil.
Wanneer men een elektrische auto leaset en deze ook privé in gebruik heeft, betaalt men een lager bijtellingstarief dan wanneer men in de zelfde situatie gebruik zou maken van een auto met verbrandingsmotor. Dit geldt ook voor ondernemers die hun zakelijke elektrische auto privé gebruiken.
Het bedrag waarover de lagere bijtelling wordt berekend, zakt in 2023 naar 30.000 euro. In de jaren daarna blijft dit gelijk. In 2025 wordt het bijtellingspercentage echter opgeschroefd naar 17%. Vanaf 2026 geldt ook voor de volledig elektrische auto een bijtellingspercentage van 22%. Over de volle cataloguswaarde. In een schema ziet dit er als volgt uit:
2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
16% | 16% | 17% | 22% |
€ 30.000,- | € 30.000,- | € 30.000,- | N.V.T. |
De ‘milieu-investeringsaftrek’ (MIA) en de ‘willekeurige afschrijving milieu-investeringen’ (Vamil) zijn sinds 2022 niet meer van toepassing op elektrische personenauto’s. De reden daarvoor is dat de overheid heeft besloten dat elektrische auto’s momenteel gangbaar zijn in de markt en daardoor geen stimulans bij de eindgebruiker meer nodig hebben. Waterstofauto’s, auto’s met geïntegreerde zonnecellen en veel elektrische bestelwagens komen wel nog in aanmerking voor MIA/Vamil.
Voordelen tijdens het bezit of bij inruil.
Je rijdt al een tijdje elektrisch, maar vraagt je af of dat dagelijks laden langs de snelweg nog wel zo interessant is t.o.v. je vorige fossiele brandstofmotor. En wat gebeurt er met de restwaarde als je je elektrische MINI in wilt ruilen?
Rijden en laden
Natuurlijk zijn de energieprijzen hard gestegen, maar ook brandstofprijzen liggen een stuk hoger dan voorgaande jaren. Elektriciteit is nog altijd goedkoper dan benzine, diesel en LPG. Het financiële voordeel van elektrisch rijden is door deze nieuwe balans geslonken, en maakt de keuze voor laadmogelijkheden steeds belangrijker.
Kies je dagelijks voor laden aan de snellader langs de snelweg, dan zul je nog wel goedkoper uit zijn, maar dat verschil wordt steeds kleiner. Kies je ervoor dagelijks thuis of op het werk op te laden, dan ben je nog wel veel voordeliger uit.
De restwaarde
Vooral de elektrische auto’s met een grotere actieradius behouden hun waarde, maak je geen zorgen over de restwaarde van je BMW. Door de snelle ontwikkelingen van elektrische voertuigen, wordt nu eerder gevreesd voor een daling in de restwaarde van fossiele brandstofmotoren.
Het aantal elektrische auto’s met een fors rijbereik neemt de komende jaren alleen maar verder toe. Ook het aanbod aan occasions van elektrische auto’s zal flink gaan stijgen zodra deze auto’s uit de (zakelijke) lease vrijkomen. Dit heeft positieve effecten op de marktwaarde van elektrische voertuigen.
Natuurlijk zijn de energieprijzen hard gestegen, maar ook brandstofprijzen liggen een stuk hoger dan voorgaande jaren. Elektriciteit is nog altijd goedkoper dan benzine, diesel en LPG. Het financiële voordeel van elektrisch rijden is door deze nieuwe balans geslonken, en maakt de keuze voor laadmogelijkheden steeds belangrijker.
Kies je dagelijks voor laden aan de snellader langs de snelweg, dan zul je nog wel goedkoper uit zijn, maar dat verschil wordt steeds kleiner. Kies je ervoor dagelijks thuis of op het werk op te laden, dan ben je nog wel veel voordeliger uit.
Vooral de elektrische auto’s met een grotere actieradius behouden hun waarde, maak je geen zorgen over de restwaarde van je BMW. Door de snelle ontwikkelingen van elektrische voertuigen, wordt nu eerder gevreesd voor een daling in de restwaarde van fossiele brandstofmotoren.
Het aantal elektrische auto’s met een fors rijbereik neemt de komende jaren alleen maar verder toe. Ook het aanbod aan occasions van elektrische auto’s zal flink gaan stijgen zodra deze auto’s uit de (zakelijke) lease vrijkomen. Dit heeft positieve effecten op de marktwaarde van elektrische voertuigen.
Veelgestelde vragen over subsidies.
Op deze Electric Hub proberen we zoveel mogelijk praktische vragen te beantwoorden. Deze vragen komen voort uit gesprekken bij ons uit de showroom, aan de werkplaatsbalie of tijdens het aankoopproces van onze klanten. Heb jij ook een vraag over jouw elektrische BMW? Laat het ons weten, dan gaan wij op zoek naar het antwoord, en helpen we direct anderen met het antwoord op deze vraag!
Veelgestelde vragen over subsidies.
Wat zijn de voorwaarden voor aanschafsubsidie op een elektrische auto?
- De auto is volledig elektrisch (dus geen plug-in hybride).
- De auto is aangeschaft door een particulier.
- De auto is aangeschaft in het jaar waarin subsidie wordt aangevraagd. Ook moet er nog subsidiebudget beschikbaar zijn.
- De subsidieaanvraag is binnen 60 dagen na datum van ondertekening van het koop- of leasecontract ingediend.
- De auto staat minimaal 3 jaar onafgebroken op naam van de aanvrager. Voor private lease is dit 4 jaar.
- De catalogusprijs van de elektrische auto is minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000.
- Een gebruikte elektrische auto is gekocht bij een autobedrijf.
Wat zijn de subsidiebedragen per jaar?
Omdat elektrische auto’s naar verwachting steeds betaalbaarder worden, zal het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto’s vanaf 2022 steeds wat afnemen tot € 2550 in 2024. De aanschafsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s geldt ook tot 2024, maar blijft gedurende de gehele periode gelijk op € 2000.
Hoe werkt het subsidieplafond?
Helaas is er jaarlijks slechts een beperkt bedrag beschikbaar voor de aanschafsubsidie.
In de voorgaande jaren was het plafond voor zowel nieuwe als gebruikte occasions al halverwege het jaar bereikt. Snel aanvragen blijft belangrijk, want op is echt op.